4 dingen die je moet weten over sales & marketing

sales & marketing

Zzp’ers zijn een bijzondere soort: ze nemen allemaal risico’s, ze zijn innoverend en ze lossen problemen op. Vaak zijn ze enthousiast, gepassioneerd en bereid voor hun idealen op te komen. Maar veel zzp’ers worstelen met sales en marketing. Als jij daar ook last van hebt, dan zijn hier een paar tips om daarmee om te gaan.

Kies je klanten zorgvuldig

Als zzp’er zou je wat selectiever kunnen zijn bij de keuze met wie je in zee gaat. Dit klinkt nogal tegenstrijdig, want je wilt natuurlijk zo veel mogelijk klanten, zeker als je net begint. Je kunt je toch eigenlijk niet veroorloven om kritisch te zijn? Jaag je dan geen klanten weg?
Maar je kunt niet iedereen tevreden houden. En je klanten moeten ook bij je ‘passen’. Zoek daarom uit welke klanten geschikt zijn voor jou en welke niet, in plaats van alles te willen zijn en doen voor iedereen. Als je de ‘verkeerde’ klanten kunt omzeilen, heb je meer tijd en energie voor de klanten die jouw diensten echt nodig hebben (en daarvoor graag willen betalen).

Breng diversiteit aan in je leads

Bij investeren moet je nooit wedden op één paard. Toch maken veel zzp’ers die fout en investeren ze in het najagen van bepaalde leads of in bepaalde marketingactiviteiten. Als je al je tijd steekt in koude acquisitie (en niet werkt aan een goede website of zichtbaarheid op social media) dan mis je veel kansen.
Zo ook omgekeerd: als al je tijd en geld steekt in een fantastische website en je online aanwezigheid, maar geen onderzoek doet naar potentiële klanten, zul je ook niet veel verkopen.
Het is dus de kunst om een goede balans te vinden in je marketingactiviteiten. Verdeel je middelen zodat je een goede mix krijgt van externe (e-mail, verkoopgesprekken, direct mail, adverteren) en interne marketing (SEO, website, social media).

Sales & marketing laat je niet verpesten door je enthousiasme

Veel startende zzp’ers zijn hun eigen fan! Dat is ook logisch, want je moet geloven in je eigen capaciteiten en enthousiast zijn over wat je verkoopt. De uitdaging is om je enthousiasme niet zodanig de overhand te laten krijgen dat je het zicht verliest op de behoeften van je klanten.
Als je té graag een deal wilt sluiten, jaag je de klant misschien weg of dwing je hem in de verdediging te gaan. Als je te opgewonden wordt over wat je product of dienst allemaal doet en kan, kun je de situatie uit het oog verliezen en niet zien dat jouw product misschien niet geschikt is; en misschien een deal forceren die niet de juiste oplossing is voor die klant. Enthousiasme is belangrijk, maar blijf realistisch en verlies niet de oplossing uit het oog.

Los problemen op

Sales en marketing gaan uiteindelijk over het oplossen van problemen. Zzp’ers zijn van nature probleemoplossers. Zij gaan ondernemen omdat ze iets willen creëren, ontwikkelen of verbeteren om aan een behoefte te voldoen. Vaak denken mensen dat ‘sales’ iets is waarbij je mensen overhaalt iets te kopen en er bezwaren uit de weg moeten worden geruimd.
Maar de succesvolste verkopers zijn degenen die weten hoe ze een relatie opbouwen, oog hebben voor de behoeften van hun klanten en innovatieve manieren vinden om de problemen van hun klanten op te lossen. Als je kunt blijven focussen op hoe je je klanten kunt helpen beter te worden, zul je geen tekort hebben aan verkoopkansen.
Ondernemerschap is een constante leerervaring en er is geen betere manier om te leren verkopen en het vermarkten van je bedrijf dan het gewoon te doen en fouten te maken. Maar leer ook van anderen en vraag advies als je niet zeker weet of je op de goede weg zit. Houd in ieder geval altijd de oplossing voor de klant in het vizier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.