SMART doelstellingen

3 TIPS OM JE ZWEMBAD IDEEEN TE REALISEREN

SMART doelstellingen

Een eigenschap van ideeën is dat ze altijd op de raarste momenten boven komen drijven. Ideeën zijn zelden gepland in SMART doelstellingen.  Ideeën komen ineens als je onder de douche staat of aan het autorijden bent en naar de radio luistert. Meestal zijn het ideeën die al een tijdje in je onderbewuste hebben rondgezworven, maar nog niet echt vorm hebben gekregen. En ineens zijn ze er! Creativiteit laat zich niet sturen en komt wanneer het dit zelf wil….

Maar je kunt wel de voorwaarden scheppen. Voor mij is een belangrijke voorwaarde afstand en rust nemen. Vakantie is zo’n periode. De zaak laat ik de zaak en ik relax heerlijk langs het zwembad met een goed boek. Dan komen bij mij vaak de beste ideeën en vallen de puzzelstukje in elkaar. Maar dan moeten die fantastische ideeën wel concreet worden gemaakt……

Hoe dat je dat? Het is zonde als ze ergens in het onderste laatje terecht komen.

Drie belangrijke tips. Hoe je als ondernemer ideeën kunt omzetten in daden!

1. Wees SMART

Ideeën en plannen blijven vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd als wensen, of goede voornemens. Om je plannen om te zetten in daden kun je ze beter als SMART doelstellingen formuleren. SMART staat voor:

S = Specifiek: Gebruik vragen die beginnen met een W, zoals wat, wie, waar, wanneer, waarom

M = Meetbaar: De meetbaarheid wordt meestal aangegeven in getallen.

A = Acceptabel: Vraag jezelf daarbij af:

  • Is het haalbaar?
  • Is er voldoende draagvlak om het doel te behalen?
  • Is het actiegericht en leidend tot resultaat? (het gaat niet om de acties zelf, maar om het resultaat!)

R = Realistisch: Is het doel haalbaar en geeft het voldoende uitdaging? Een doel moet niet te makkelijk zijn maar ook niet te moeilijk.

T = Tijdgebonden: Een goed doel een minimaal één datum hebben. Beter is nog meerdere data gebruiken zoals start- eind- en tussendata.

Bijvoorbeeld: Op (datum) ….. wil ik (wie) met (wat, bijvoorbeeld een training) op het gebied van (wat) voor doelgroep (wat) hebben ontwikkeld die leidt tot een (wat) (bijvoorbeeld omzetstijging)  van …. euro (hoeveelheid) op (datum).

Is het een groot ‘idee’ met veel werk? Breek het in subdoelen, dat maakt het overzichtelijk en zorgt ervoor dat je niet verzuipt in de uitvoering.

2. Visualiseer je doel

Alleen maar een tekst met SMART doelstellingen geformuleerd blijft vaak statisch en geeft weinig energie om er echt mee aan de gang te gaan. Door het voor jezelf te verbeelden in bijvoorbeeld een moodboard of een foto, maak je het nog concreter.

3. Plan!

Zet alle data in je agenda en maak een overzichtelijk stappenplan. Bij mij werkt het als ik mezelf beloon, als ik een weer een stap verder ben, bijvoorbeeld iets leuks doen met een vriendin, of shoppen.

Succes met de uitvoering van je Zwembad-ideeën!

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën! Wil je ze met ons delen? Zet ze dan in de comments.