5 slimme LinkedIn profiel tips die klanten aanspreken

Met meer dan 500 miljoen leden is LinkedIn het meest populaire social network voor business professionals. Als een van de meest gebruikte online platforms ter wereld biedt het netwerk vele kansen voor mensen en bedrijven. Maar hoe verzilver je al die kansen die LinkedIn biedt?

LinkedIn is al lang niet meer alleen een soort online cv-databank. Zo konden we het misschien nog noemen in de begindagen, maar inmiddels is LinkedIn door de enorme groei aan gebruikers en de constante uitbreiding van functionaliteiten niet meer weg te denken. LinkedIn is een enorm interessant en krachtig medium, maar alleen als je de ins & outs kent over hoe je LinkedIn het beste toepast. Dan ben je als gebruiker niet alleen in staat om jezelf aan andere business professionals te verbinden, maar ook om vertrouwen op te bouwen en te werken aan hechte relaties. Dit doe je bijvoorbeeld door content te delen met collega’s, werkgevers en business partners. Om je te helpen LinkedIn zo effectief mogelijk in te zetten, wil ik in deze post enkele praktische profieltips met je delen die je echt niet over het hoofd mag zien. Klaar voor de start?

*1 Voeg een achtergrondfoto toe
Sinds twee jaar is het mogelijk om een achtergrondfoto toe te voegen. Onlangs kreeg ik tijdens mijn LinkedIn training de vraag of dat alleen mogelijk is voor Premium-accounts, maar dat is niet zo. Ook met de gratis accounts kan iedereen een achtergrondfoto toevoegen. Laat wat meer van jezelf zien met een foto die iets over jouw persoonlijkheid zegt. Houdt het wel professioneel.

Zo voeg je een achtergrondfoto toe:
Ga naar Profile -> Edit Profile. Daarna: Add Background Photo (of pas je huidige foto aan met Edit background) De afbeelding moet in .jpg of .png formaat zijn, maximaal 4 mb groot zijn en niet meer dan 1400 x 425 pixels.

 

*2 Zorg voor aantrekkelijke tekst en links in je Contact Info
In plaats van de standaard tekst en links bij Contact Info, willen bezoekers van je profiel liever iets originelers en aantrekkelijkers lezen. Een persoonlijke tekst stimuleert bezoekers om door te klikken naar je website en levert meer nieuwsbriefabonnees en aanvragen op.
Als je bijvoorbeeld wil dat mensen je blog lezen, pas dan de links in de Contact Info aan. In mijn geval heb ik dat gedaan met een ‘Blog met handige salestips’. Op je profiel kan je drie links bij Contact Info vermelden. Dit pas je aan bij Profile -> Edit Profile, Contact info en dan Websites.
Ook kan je hier meer contactgegevens toevoegen, zoals je Twitter-username, telefoonnummer, Skype-username en adres. Het is belangrijk dat deze gegevens voor iedereen zichtbaar zijn. Voor eerstegraads connecties zijn alleen je mailadres en telefoonnummer zichtbaar.

*3 Voeg mediabestanden toe
Op je profiel is het zeker belangrijk om te vertellen wie je bent, wat je kan en wat je ‘why’ is. Maar het is nóg beter om het ook te laten zien met mediabestanden! Het valt mij op dat veel mensen deze optie nog niet gebruiken. Zeker voor fotografen, graphic designers en ontwerpers is het natuurlijk een uitgelezen kans. De meeste mensen worden nu eenmaal sneller getriggerd door een foto of video, terwijl niet iedereen de tijd heeft om uitgebreid je profieltekst te lezen. Een sterk beeld zegt nu eenmaal meer dan duizend woorden.

LinkedIn biedt de mogelijkheid om video’s, foto’s, documenten, links en presentaties toe te voegen. Dit kan je doen bij Summary, Experience en Education. Zelf heb ik bijvoorbeeld enkele foto’s van presentaties en trainingen op mijn profiel staan:

*4 Voeg een goede portretfoto toe
Een van de belangrijkste onderdelen van je profiel is natuurlijk een goede portretfoto. Maar wat maakt een foto nu precies goed? Ik vroeg het aan LinkedIn-profielfotograaf Mariske Krijgsman:
‘’Wees enthousiast en stralend. Zorg dat je duidelijk herkenbaar bent, kijk recht in de lens en maak contact. Ook is het belangrijk dat je een rustige achtergrond hebt die niet afleidt. Laat vooral je gezicht zien.’’

Gebruik dus geen selfies die even snel in het donker zijn genomen of foto’s met je huisdieren. Neem even de tijd om een goede professionele foto te maken waarop je de beste versie van jezelf laat zien.

*5 Laat duidelijk je Skills & Endorsements zien
Je kan zelf maximaal 50 Skills toevoegen op LinkedIn, waarna jouw profielbezoekers deze kunnen endorsen, oftewel bevestigen dat je deze skill hebt. Deze Skills & Endorsements kan je slepen naar de gewenste plek op je profiel. Uit ervaring weet ik dat je dankzij deze Skills vaker en makkelijker gevonden wordt door prospects. LinkedIn doet ook suggesties in de timeline van je connecties op basis van je Skills, dus dit stimuleert zeker extra zichtbaarheid. Uiteraard kan je ook personen vragen of ze je willen endorsen op LinkedIn. Deze Endorsements maken je profiel ook meer ‘social proof’. Als je de melding krijgt dat iemand uit je netwerk een Endorsement heeft gegeven, bedank diegene dan via het mailprogramma van LinkedIn. Je kunt ook diegene zelf een Endorsement geven, maar overdrijf dit niet en klik maximaal vijf Skills aan.

Wil je meer praktische tips om echt alles uit LinkedIn te halen? Op vrijdag 26 augustus geef ik een basistraining LinkedIn! Je bent van harte welkom van 9.30 tot 12.00 uur bij Pop Up Professionals in Utrecht, voor slechts 15 euro (excl. btw). Geef je profiel een flinke boost en vergroot je zicht- en vindbaarheid. Er is geen voorbereiding nodig, maar neem wel je laptop mee. De plaatsen zijn beperkt, dus zorg dat je je snel hier aanmeldt. Tot dan!

Trainer is Victor Huiting, eigenaar van Rivercloud. Victor heeft 15 jaar sales- en acquisitie-ervaring en deelt graag zijn kennis en vaardigheden vanuit zijn eigen praktijk. Als new business specialist & LinkedIn trainer helpt Victor ondernemers en salesmedewerkers met waardevolle inzichten en praktische tips over hoe je meer ideale klanten vindt en bindt. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-80 80 454 / 06-16 26 43 49 www.rivercloud.nl / victor@rivercloud.nl

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.