social media beheer

Bespaar tijd met deze 3 stappen voor beter social media beheer

Geen tijd! Met social media beheer ben je een stuk productiever!

Als ik met ondernemers praat over de inzet van Twitter of andere social media, wordt er vaak gezegd: “Maar het kost me zo veel tijd.” En waar ik de tijd dan vandaan haal om dat ‘allemaal’ te onderhouden. Persoonlijk vind ik het behalve nuttig ook leuk, dus ik vind het niet erg om er wat tijd in te steken, zorg er dan wel voor dat je die tijd zelf in de hand houdt. Het is een kwestie van een goede organisatie, maar vooral is het belangrijk om niet doelloos op social media rond te dwalen. De verleiding daartoe is natuurlijk altijd groot ;-).

Niet per se tijdrovend

Inderdaad, Instagram, Twitter, Facebook, YouTube en andere social media sites kunnen je productiviteit schaden, maar dat hoeft niet. Als je er niets mee doet omdat het te veel tijd zou kosten, dan mis je veel belangrijke informatie en de gelegenheid om jezelf en je bedrijf beter zichtbaar te maken, wat kan helpen bij de groei van je bedrijf. Kansen grijpen is belangrijker dan een beetje tijdverlies, vooral omdat je social media beheer zelf in de hand kunt hebben. Hier zijn drie stappen om de tijd die je doorbrengt op social media, beter te managen. Bespaar tijd met beter social media beheer!

Stap 1: bepaal waarom jij social media gebruikt

Het zal je niet verbazen dat social media gebruikt worden voor verschillende zakelijke doeleinden, afhankelijk van vakgebied, bedrijf en functie. Gebruik jij social media voor onderzoek, netwerken, sales & marketing, of een combinatie daarvan?

  • Als je vooral onderzoek doet via social media, dan moet je zoeken naar blogs, podcasts en nieuwssites met kwalitatief goede informatie. Het is dan handig om je te abonneren op de RSS feed van zo’n blog of site. Bekijk deze video voor meer informatie over RSS.
  • Als je vooral interesse hebt in netwerken, dan wil je bouwen aan een netwerk of een publiek. Dan zou je je moeten richten op platforms als Facebook en LinkedIn, en meer volgers zien te krijgen op Twitter.
  • Als sales & marketing  jouw focus is, dan zou je je moeten concentreren op hoe je je merk en je product het beste onder de aandacht krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door een video te maken, te bloggen of klanten te betrekken op social networking sites.

Stap 2: ontwikkel een strategie om je tijd goed te besteden

Als je eenmaal hebt bepaald wat jouw doel is voor het zakelijk gebruik van social media, dan kun je een strategie gaan bepalen die daarop is afgestemd. Een paar tips:

  • Blokkeer tijd om te twitteren, facebooken, bloggen of video’s te maken voor YouTube. Omgekeerd, wanneer je tijd moet besteden aan het maken van een offerte of voor een bespreking met een klant, sluit de sites dan af en concentreer je volledig op je andere taken. Gebruik hiervoor de Pomodoro techniek, waarbij je in blokken van 25 minuten werkt. Daarna heb je 5 minuten pauze. Zo ga je door tot je klaar bent met je taak. Check hier de tooltjes voor op je computer of telefoon.
  • Focus je op wat het meest effectief is. Ga naar plekken op het web waar je klanten zitten. Zitten ze vooral op Twitter, Facebook en LinkedIn of Instagram? Misschien zitten de meeste van jouw klanten wel op specifiek vakgerichte netwerksites, of zelfs in het buitenland (bijv. Viadeo in Frankrijk of Xing in Duitsland).
  • Vervolgens is het zaak om, hoewel iedereen graag veel volgers wil, te gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Te veel contacten kan zorgen voor te veel afleiding; voel je niet verplicht om iedereen die jou volgt, terug te volgen.
  • Blijf bij je doel. Het meeste van wat er op de social media gebeurt is vooral ‘social’. Het is lastig om je niet laten meeslepen door iets als ‘deze video móet je zien’, of een link van een vriend op Facebook. Laat je niet verleiden! Volg je vrienden na je werk en sla leuke links op voor later. Stel je doelen SMART, zodat ze ook echt effect opleveren.

Stap 3: gebruik tools voor meer productiviteit

Er zijn verschillende tools waarmee je beter social media beheer kunt uitvoeren. Een paar voorbeelden:

  • HootSuite.com: het ideale online gereedschap om diverse platforms ineens te managen: Twitter, Facebook, LinkedIn, je blog. Op de gratis versie kun je al vijf verschillende platforms kwijt. Het is uit te breiden naar een betaalbare versie waarmee je o.a. met een team kunt werken. Je hebt in 1 oogopslag overzicht van wat er speelt in jouw vakgebied en je kunt ook eenvoudig jouw berichtjes posten en voor uitplannen. Lees hier wat je nog meer kunt met HootSuite. Vind je Hootsuite niet handig: Probeer dan eens buffer.com. 
  • TubeMogul.com: video’s zijn een belangrijk middel geworden voor de marketing van je bedrijf of product. Maar kijk eens verder dan YouTube. TubeMogul is een platform voor video’s: je kunt er video’s naar verschillende sites uploaden en je vindt er statistieken.
  • RSS: gebruik RSS om alle nieuwtjes op je favoriete blogs of podcasts en zoektermen op social media sites te volgen. Je kunt een RSS reader downloaden of een online reader gebruiken. Google is gestopt met de eigen Google Reader, maar een goed online alternatief is Feedly.com.

Conclusie

Om je tijd goed te gebruiken moet je:

  • duidelijk voor ogen houden waarvoor je social media gebruikt
  • daar een strategie voor ontwikkelen om te kunnen focussen
  • gebruik maken van goed gereedschap voor social media beheer dat je helpt er het maximale uit te halen.

Maar het grootste gevaar om in de verleiding te komen ben je nog altijd zelf. Zoek uit wat je uit social media wilt halen en hoeveel tijd je eraan kunt besteden.